کیک شیفون شکلاتی

کیک شیفون شکلاتی

تاریخ آخرین به روز رسانی: اسفند 19ام, 1398

کیک روکش شده با فوندانت

برای تولد پسرم دنبال کیکی بودم که مناسب لایه ای کردن باشه، خوشمزه باشه و در عین حال تحمل وزن فوندانت رو داشته باشه. بین چند تا گزینه که توی سرچهام پیدا کردم به نظرم کیک شیفون موکا از همه مناسب تر بود ولی از اونجا که شک داشتم همه ی مهمونها با طعم قهوه میونه خوبی داشته باشن تصمیم گرفتم دستور کیک شیفون موکا رو با حذف پودر قهوه ( یا نسکافه ) و جایگزین کردنش با پودر کاکائو تبدیل به کیک شیفون شکلاتی بکنم. دستور کیک شیفون موکا از آموزش های خوب خانم فرنوش عسگرزاده هست.

اما کیک شیفون چیه؟ کیک شیفون یه نوع کیک بسیار سبکه که برخلاف کیک اسفنجی توش از روغن و بیکینگ پودر هم استفاده میشه. توی این کیک زرده و سفیده تخم مرغ از هم جدا میشن، سفیده اونقدر زده میشه تا به استیف پیک برسه و بعد در آخرین مرحله با مایه کیک مخلوط یا فولد میشه. پس کیک شیفون طعم یه کیک روغنی خوشمزه رو داره و مثل کیک اسفنجی بی مزه نیست، از طرفی هم بافتش مثل کیک اسفنجی سبک و پوکه. یعنی کاملاً ایده آل.

کیک شیفون بیشتر پفش رو از  سفیده تخم مرغ زده شده میگیره. سفیده تخم مرغ حتماً باید به مرحله استیف پیک برسه. استیف پیک هم قبلا گفتیم که وقتیه که اگه پره همزن رو از سفیده زده شده بیرون بیاریم، سفیده به صورت تیز بمونه و برنگرده. و همچنین اگه ظرف حاوی سفیده رو برگردونیم سفیده ازش نریزه و توی ظرف بمونه.

قالب کیک شیفون معمولاً مثل کیک غذای فرشته قالب میان تهیه. باز به همون علت که مایه کیک بتونه خودش رو با کمک دیواره های قالب بالا بکشه و باعث پف بیشتر کیک بشه. ولی کیک شیفون رو میشه تو قالب معمولی هم پخت. چیزی که مهمه اینه که نسبت اندازه ی قالب به مقدار مایه کیک باید مناسب باشه. اگه قالب کوچیک باشه و مایه کیک خیلی روی هم انباشته بشه به وسط کیک خوب گرما نمیرسه و در نتیجه یه کیک فرورفته از وسط خواهیم داشت.

کیک شیفون رو میشه با طعمهای مختلف درست کرد. کیک شیفون شکلاتی، موکا ( قهوه ) ، توت فرنگی، پرتقالی، ساده و …

مواد لازم:

پودر کاکائو ۱/۳ پیمانه +  ۱,۵ قاشق غذاخوری

آب جوش ۹۰ میلی لیتر

شکر ۱ پیمانه

زرده تخم مرغ  ۳ عدد

سفیده تخم مرغ ۴ عدد

روغن مایع ۱/۴ پیمانه

وانیل ۱/۸ قاشق چایخوری

نمک ۱/۴ + ۱/۸ قاشق چایخوری

کرم تارتار ۱/۴ قاشق چایخوری ( قابل تهیه از فروشگاههای لوازم قنادی )

بیکینگ پودر ۱ قاشق چایخوری

آرد ۱ پیمانه

مواد  لازم برای بین لایه ها:

موز یا میوه های دلخواه مثل آناناس، توت فرنگی و …

خامه فرم گرفته

گردو

طرز تهیه:

پودر کاکائو رو در آب جوش حل کنید و کنار بگذارید تا خنک بشه.

پودرکاکائو و آب

۱/۸ پیمانه از شکر رو کنار بگذارید.

در کاسه ی بزرگی زرده ها، باقیمانده شکر، روغن، وانیل و نمک رو بریزید و با همزن مخلوط کنید.

زرده و روغن

کاکائوی سرد شده رو به مایه تخم مرغی اضافه کنید.

اضافه کردن کاکائو

با دور تند همزن به مدت ۳ تا ۴ دقیقه هم بزنید تا مواد حجم پیدا کنه.

هم زدن

آرد و بیکینگ پودر رو با هم الک کنید.

مخلوط آرد و بیکینگ پودر الک شده رو به مایه اضافه کنید و فقط در حدیکه آرد در مایه مخلوط بشه هم بزنید.

اضافه کردن آرد

توی ظرف دیگه ای سفیده ها رو بزنید تا کمی کف کنند. دقت کنید ظرفی که سفیده ها رو توش میریزید به هیچ وجه نباید خیس باشه یا حتی مرطوب باشه. پره ی همزن هم همینطور. کاملاً تمیز و خشک. قطره ای آب میتونه باعث بشه که سفیده تون فرم نگیره. در ضمن چربی هم باعث میشه سفیده فرم نگیره پس مراقب باشید که نه پره همزن نه ظرف چرب نباشند.

هم زدن سفیده

وقتی سفیده ها کمی کف کردند کرم تارتار رو اضافه کنید و کمی هم بزنید تا مایه سفید بشه. کرم تارتار برخلاف اسمش کرم نیست و پودره. اگه کرم تارتار در دسترس ندارید میتونید حذفش کنید ولی بودنش به ثابت موندن پف سفیده و کیک کمک میکنه.

اضافه کردن کرم تارتار

حالا ۱/۸ پیمانه شکری که ابتدا جدا کرده بودید رو به تدریج اضافه کنید و همزمان سفیده رو هم بزنید تا کاملاً سفت بشه و از ظرف نریزه.

اضافه کردن شکر

هم زدن سفیده

سفیده باید کاملاً فرم بگیره و اگه همزن رو ازش بیرون بکشید یه نوک تیز ایجاد بشه. مراقب باشید که اگه از این مرحله بیشتر هم بزنید سفیده بریده بریده میشه. در عکس زیر سفیده تخم مرغ رو میبینید که به مرحله استیف پیک رسیده.

استیف پیک

حالا کمی از سفیده ی فرم گرفته رو به مخلوط زرده اضافه کنید و با همزن هم بزنید تا مایه کمی شل بشه.

هم زدن مقداری از سفیده بامایه

بقیه سفیده رو با لیسک به آرومی با مواد مخلوط کنید و فولد کنید. فولد کردن روشی از هم زدنه که توی اون با لیسک مایه کیک رو خیلی ملایم به صورت دورانی هم میزنید. یعنی لیسک رو وارد مایه میکنید و از زیر مایه کیک رو بالا میارید و همزمان ظرف رو هم بچرخونید تا همه ی مایه کیک رو به صورت یکسان مخلوط کنید. پس مراقب فولد کردنتون باشید تا پف کیک رو نخوابونید.

فولد کردن

مایه کیک

اگه کیک شیفون رو برای لایه ای کردن میخواید از یه قالب معمولی ۲۳ سانتی استفاده کنید. در غیر این صورت میتونید از قالب شیفون یا میان تهی استفاده کنید. قالب رو چرب کنید یا کاغذ روغنی بندازید.

مایه کیک رو در قالب بریزید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه قرار بدید تا وقتی که خلال دندون از کیک تمیز بیرون بیاد.

ریختن مایه در قالب

وقتی کیک پخت، اجازه بدید ۵ دقیقه کیک در قالب خنک بشه و بعد از قالب جدا کنید و روی توری سیمی خنک کنید.

کیک پخته

بعد از خنک شدن میتونید کیک رو از وسط برش بزنید و  بین دو لایه خامه فرم گرفته، موز و گردو بچینید و لایه بعدی رو روش بگذارید. روی کیک رو هم میتونید با خامه فرم گرفته کاملا بپوشونید.

لایه ها

من برای کیک تولد سه بار این کیک شیفون رو درست کردم ولی چون قرار بود کیک باب اسفنجی بشه از قالب مستطیل بزرگ استفاده کردم.

بین لایه ها هم خامه و موز و گردو چیدم. روی کیک و دیواره ها رو هم با خامه فرم گرفته پوشوندم.

فوندانت زرد رو روی سطح کار که خوب پودر قند پاشیده بودم با وردنه باز کردم. برای کاور کردن کیک ضخامت فوندانت ۳ میلی متر باشه کافیه. مراقب باشید که حتما در تمام طول کار مرتب سطح کار رو پودر قند بپاشید درغیر این صورت فوندانت به سطح کار می چسبه.

باز کردن فوندانت

برای کاور کردن کیک باید اندازه ی سطح کیک و دیواره ها رو داشته باشید تا بتونید فوندانت رو با پهنای مناسب باز کنید. مثلاً اگه قطر کیک دایره ای شما ۲۳ سانت هست و ارتفاع کیکتون ۸ سانت، شما باید فوندانت رو با حداقل قطر ۳۹ سانت باز کنید ( یک قطر کیک و دو تا دیواره )

برای گذاشتن فوندانت روی کیک میتونید آروم خمیر باز شده رو دور وردنه رول کنید و وردنه رو کنار کیک ببرید و رول رو باز کنید جوریکه تمام دیواره و سطح کیک پوشونده بشه. راه دیگه اینه که فوندانت رو بلند کنید و روی کیک بذارید. تو این روش امکان شکستن فوندانت وجود داره.

روکش کردن کیک

با اتوی مخصوص فوندانت روی خمیر بکشید تا صاف بشه و به کیک بچسبه. اگه اتو ندارید از دست هم میتونید استفاده کنید. مراقب باشید ناخن بلند میتونه راحت به فوندانت آسیب برسونه و درست کردن جای خراشیدگی سخته.

اگه کیکتون دایره ای باشه که خیلی راحت با اتو یا دست دیواره ها رو صاف کنید به سمت پایین تا اضافات خمیر قسمت پایین کیک جمع بشه و بعد هم با کاتر یا چاقو اضافه ها رو ببرید.

ولی اگه کیک مربع یا مستطیل یا گوشه دار هست، خمیر رو صاف کنید و اضافه ی خمیر به سمت گوشه ها هدایت کنید.

با قیچی گوشه ی اضافه رو ببرید.

بریدن گوشه

بعد  دستتون رو یه کم خیس کنید و دو طرف خمیر رو به هم بچسبونید.

اضافه های خمیر اطراف کیک رو با کاتر ببرید.

بریدن اضافه ها

اگه برای کیکتون از طرح خاصی استفاده میکنید بهتره که طرح رو با مقیاسی که میخواید روی کیک پیاده کنید جلوتون داشته باشید تا بتونید جزییات رو با استفاده از اون طرح از خمیر بسازید.

من برای چشم ها و قسمتی از لباس باب اسفنجی از خمیر فوندانت سفید ( رنگ نشده ) استفاده کردم.

بریدن جزییات

برای بریدن چشم از سر لیوان با سایز مناسب استفاده کردم. برای چسبوندن جزییات مثل چشم و … به خمیر فقط کافیه با دستتون یا یه برس کوچیک  یا قلم مو محل مورد نظر روی خمیر رو مرطوب کنید. بهترین چسب فوندانت آبه. خیلی راحت می چسبه از جاش تکون هم نمیخوره.

چشم و لباس

به همین ترتیب تمام جزییات رو ببرید و بچسبونید. درست مثل کاردستیه. خیلی ساده و شیرین.

تولد باب اسفنجی

این هم نمایی از کیک برش خورده. تفاوت رنگ یکی از لایه ها با دو تای دیگه به دلیل پودر کاکائوی متفاوتیه که توی یکی از کیکها استفاده کردم.

تولد باب اسفنجی

تولد باب اسفنجی

این هم آلبوم هنر دوستان عزیز و همیشه همراه سرآشپزباشی با استفاده از این دستور. میتونید با کلیک بر روی یکی از عکسها و باز شدن گالری با استفاده از کلیدهای پیمایش کیبورد یا تاچ صفحه ی لمسی موبایلتون همه ی عکسها رو مشاهده بفرمایید.

اگه شما هم مایلید عکس کارهاتون رو در سایت بگذارید میتونید عکس غذاها یا شیرینیهایی که با دستورات این سایت درست کردید رو برای من بفرستید تا در پست مربوطه قرار داده بشن.

مطالب مرتبط

102 Comments

  1. yasaman banoo says:

    کیکتون بسیاروعالی وحرفه ای شده
    مهرشین جون عزیزم این کیکی که شمادرست کردین چندکیلوبود؟ومناسب چندنفر؟
    باتشکراززحمات خوبتون

    1. سلام عزیزم ممنون.
      والا دقیق نمیدونم وزنشو حدودا فکر کنم چهاد کیلو یا یه کم بیشتر شد. من 20 نفر مهمون داشتم که یه مقدار کمی از کیک موند. البته برشهان بزرگ بود ولی چهار کیلو برای 30 الی 40 نفر مناسبه.

  2. سلام عزیزم. تولد پسر گلت مبارک. کیک شیفون واقعا برای کیک تولد عالیه. باب اسفنجی ات هم خیلی عالی شده. آفرین.

    1. سلام الهام جون. ممنون عزیزم. لطف داری.

  3. سلام ببخشید مهرشین جون میگم میشه این کیک شیفون رو با زعفران و پودرنارگیل درست کرد؟اگه میشه مقدار پودر نارگیل وزعفرون واینکه چه وقت باید به مایع کیک اضافه بشه رو بگین مرسی

    1. بله عزیزم میشه. کلا میتونی کیک شیفون رو با طعمهای مختلف درست کنی. برای کیک نارگیلی برای این مقدار مواد اولیه میتونی پودر کاکائو رو حذف کنی و 1/2 پیمانه پودر نارگیل بعد از اینکه آرد رو به مایه کیک اضافه کردی اضافه کنی. آب جوش حذف نشه، با زرده ها مخلوط بشه.
      برای زعفرونی بهتره از دستور کیک شیفون وانیلی استفاده کنی. زعفرون دم کرده رو هر چقدر دوست داری به مایع کیک اضافه کن.
      http://mamisite.com/forum/t1441.html

  4. عالی بود.اگه بخواهیم بزرگتر درست کنیم مواد چطوری چندبرابر کنیم

    1. مواد رو به نسبت چند برابر کنید. اما از اونجا که قالبتون باید بزرگ باشه تا همه جاش یکسان پخته بشه بهتره که چند بار رسپی رو درست کنید تا اینکه مواد رو چند برابر کنید.

  5. مهتا says:

    سلام كلم شما توي قالب مسطتيلي درست كردين منم ميخوام توي قالب مسطتيلي درست كنم ابعاد قالب شما چي بود؟

    1. سلام. بله قالب من مستطیلیه به ابعاد 21 در 33 سانت.

  6. مریم says:

    سلام میشه لطفا بگید از چه خامه ای استفاده میکنید؟ و چطور فرم گرفته میشه
    میشه؟ و این که فاصله بین خامه و کیک را چی میزنید تا همه خامه جذب کیک نشه ممنونم

    1. سلام.
      طرز تهیه خامه فرم گرفته رو در این پست ببینید.
      http://sarashpazbashi.com/1392/12/14/whipped-cream/
      البته از خامه های فرم گرفته آماده بازاری هم میتونید استفاده کنید.
      روی لایه های کیک با برس باید شربت بمالید. شربت رو میتونید خودتون از ترکیب آب و شکر و مثلاً زعفرون درست کنید یا به جای این از آب انواع کنسرو میوه یا کمپوت یا حتی مربا استفاده کنید.

  7. زهرا says:

    سلام اگه میشه طرز تهیه یه کرم شکلاتی خوشمزه مثل گاناش ویه کیک قهوه رو هم بزارین ممنون

    1. سلام.
      کیک قهوه ان شالله در آینده.
      گاناش رو در پستهای کیک غذای شیطان و تارت براونی داشتیم.
      http://sarashpazbashi.com/1393/06/12/devils-food-cake/
      http://sarashpazbashi.com/1393/09/04/brownie-tart/

  8. فاطمه says:

    سلام مهرشین بانو
    کیک خیلی خوشگلی شده و به نظر راحت میاد
    حتما درستش میکنم :-*
    یه سوال
    میشه بین لایه های کیک قبل از خامه زدن به جای شربت؛شیر کاکائو بریزم؟

    1. سلام. ممنون فاطمه جان.
      بله میشه از شیر کاکائو هم استفاده کرد.

  9. بسیارعالی دستتون دردنکنه راستش من برای تولددخترم همین کیکوسفارش دادم هشتادتومن برام اب خورد حالاکه این مطلبودیدم میگم کاش خودم درست میکردم ,اگه ممکنه بفرماییدکلا برای این کیک چندتاتخم مرغ وچقدر اردو شکروخامه لازمه
    باسپاس

    1. ممنون. من برای کیکی که عکسشو میبینید این رسپی رو سه بار درست کردم. مقدار مواد لازم همه سه برابر میشه.
      هزینه ی اصلی کیک خونگی فقط خامه ش هست که اگه از خامه فرم گرفته آماده استفاده کنید کمی خرج رو بالا میبره که بازم اونم قابل مقایسه با کیکی که سفارش میدید نیست.
      حداقل 2 کیلو خامه نیاز داره این کیک. چون روکش فوندانته. اگه کیک خامه ای باشه بیشتر هم ممکنه نیاز باشه.

  10. سلام خانمی
    من این کیک رو دو بار درست کردم البته بدون فوندانت
    یه بار با قالب 23 سانت گرد که با خامه وموز وگردوتزیین کردم وبه سه طبقه درش آوردم
    ویکبار دیگه تو قالب مخروطی درستش کردم البته من شکرش رو حدود سه چهارم پیمانه یاچهارپنجم پیمانه گذاشتم هردوبار خوب دراومد(با تشکر از شما استاد)فقط سوالم اینه که یه پیمانه آرد،همون 125 گرم منظورتون بود؟البته من یک ویک ششم پیمانه ریختم که 150 گرم بشه چون شما گفتید یک پیمانه 125 گرمه،منم فکر کردم شما منظورتون از یک پیمانه همون 150 گرمه،پس بیشتر از پیمانه ی خودم آرد ریختم
    *******
    *******
    یه نکته که من از درست کردن کیک ها یاد گرفتم که کیفیت ومزه کیک رو تا30 یا 50 درصد بهتر میکنه وخیلی جاها هم گفته شده اینه که هر کیکی که درست می کنیم نباید تویکی دوساعت اول بعد از آماده شدنش اونو بخوریم به نظر من 7یا 8 ساعت بعدتستش کنیم تواین چند ساعت فرآیند پخت کاملتر میشه،من همیشه شب کیک درست میکنم وفردا صبحش ازش میخوریم طعمش کاملا متفاوت از چند ساعت قبل میشه وهمون موقع که از فر در میارم میگذارم خنک بشه بدون اینکه باد کولربهش بخوره چون خشکش میکنه بعداز خنک شدنش سریع به چندقسمت تقسیم میکنم ومیگذارم توی ظرف در بسته که هوا بهش نخوره وسفت نشه وچون مطمئنم فرداش خورده میشه تو یخچال نمیذارمش ومیگذارم رو میز آشپزخونه بمونه یا اگه صبح درست میکنم شب ازش تست میکنیم
    ****وای شرمنده خیلی حرف زدم****

    1. سلام. خوشحالم راضی بودی شورا جان.
      بله یه پیمانه آرد 125 گرم هست. اگه خوب در اومده مشکلی نبوده پس.
      ممنون از نکته ای که گفتی. بله کیک کلاً بمونه خوشمزه تر میشه. البته به جز بعضی کیکها که داغ یا گرمشون بهتره مثل لاوا کیک و آپساید داون ها، من تقریباً همه ی کیکها رو استراحت میدم بعد میخوریم. البته اگه شکموهای خونه اجازه بدن 😉 ممنون از نظرت عزیزم.

  11. ببخشيد اين ميزان براي چند نفره؟ همين يك پيمانه آردو ميگم،

    1. برای هفت هشت نفر پگاه جان.

  12. به خاطر دستورات خوب شماست که خوب دراومدن،
    من از شما ممنونم خانمی.

    1. لطف دارید. هنر خودتون هم هست. موفق باشید.

  13. زری خانوم says:

    سلام مهرشین. من این کیلو پختم. بافتش پوک نشده. پس هم خیلی نکرده. خودم تعجب کردم چون با اینکه مبتدی هستم کیکام خیلی خوب میشدن. نمیدونم خاصیت کیک شیفونه یا کیک من خوب در نیومده؟ ممنون

    1. سلام. کیک شیفون و اسفنجی رو باید باهاشون با احتیاط برخورد کرد.
      تو کامنت قبلیتون تو کیک اسفنجی دلایل پف نکردن کیک رو نوشتم. احتمالاً شما پف سفیده ها رو با هم زدن زیاد میگیرید.
      کیک شیفون پف خوبی باید بده.

  14. فیروزه says:

    ااگه پودر تار تار نداشته باشیم چه اتفاقی میافتن

    1. میتونید حذف کنید. اتفاقی نمیفته. کرم تارتار کمک میکنه به ثابت موندن پف کیک.

  15. atefeh says:

    سلام عزیزم
    با تشکر از آموزش خوبتون میشه برای نتیجه ی بهتر لطف کنید پودر کاکائو و روغن رو به گرم بگید
    ممنون کدبانوی هنرمند

    1. سلام. ممنون از لطفتون.
      یک پیمانه روغن مایع حدود 220 گرمه.
      یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو ده گرم. ( 1 پیمانه 16 قاشق غذاخوریه )

  16. زهرا says:

    سلام.خوشحالم با یه دوست هنرمند اشنا میشم.یه سوال داشتم میخوام امسال کیک تولد پسرمو خودم درس کنم.واقعا موندم چه کنم واسه 20نفر میخوام کیک درس کنم.نمیدونم میزان مواد و قالبم چقدر باشه.میشه کمکم کنید؟

    1. سلام. عزیزم سه برابر این رسپی فکر میکنم خوب باشه. البته دو برابر هم خوبه. بستگی داره چقدر کیک به هرکسی بخواید اختصاص بدید.
      قالب بستگی به شکل کیکتون داره. اگه ساده میخواید قالب گرد 23 سانت برای مقدار مواد لازم ذکر شده در دستور خوبه.
      اگه دو بار کیک رو درست کنید، میتونید هر کیک رو یه برش افقی بزنید و لاش خامه و … بذارید. در نهایت یه کیک چهارلایه خواهید داشت.

  17. زهرا says:

    مرسی از پاسخگویتون.اگه بخوام تو قالب مستطیلی درس کنم واسه ۲۰نفر چند در چند باشه خوبه؟

    1. من این مقدار مواد لازم رو در قالب مستطیلی 21 در 33 سانت درست کردم. ولی سه بار کیک رو درست کردم. یعنی سه تا کیک با ابعاد تقریبی 20 در 30 . که مهمونا هم 20 نفر بودن و فقط مقدار کمی اضافه اومد.

  18. فرفری says:

    سلام مهرشین جون یه سوال داشتم من میتونم همین رسپی رو با حذف پودرکاکائو و اضافه کردم همون میزان ارد سفید به کیک شیفون وانیلی تبدیل کنم ؟کیفیتش خوب میشه عزیزم به نظر شما؟

    1. سلام عزیزم. بهتره با دستور خود کیک شیفون جلو برید. سرچ کنید کیک شیفون وانیلی دستورش رو میتونید پیدا کنید.

  19. سلام.واقعا توضیحاتتون کامل و باحوصله است .خوشحالم که باهاتون اشنا شدم.ی سوال واسه ۲۴نفر کیک ۱۲تخم مرغه مناسبه اما نمیدونم یکجا بپزم یا دومرحله بپزم؟!
    دوتا قالب ۲۹در ۱۹ مستطیلی و گرد قطر ۲۴ سانت دارم کدوم مناسبتره؟لطفا زود جوابمو بدید .ممنون

    1. سلام. ممنون شما لطف دارید.
      بهتره در دو مرحله بپزید. قالب گردتون کوچیکه. قالب مستطیلیتون مناسب تره. که البته پیشنهاد میکنم حتما در دو مرحله بپزید.

  20. فاطمه says:

    سلام ممنون از توصیحات خوبتون
    این کیک رو میشه در قالب کاپ کیک درست کرد ،؟ خوب میشه؟

    1. سلام. بله عزیزم میشه.

  21. فاطمه says:

    سلام مهرشین جان این کیک و درست کردم عالی بود ،فقط من میخواستم واسه تولد پسرم به عنوان کاپ کیک استفاده کنم ،اون حالتی که به صورت کله قندی بالا بیاد بایستی مانند کیک یزدی با قاشق بعلاوه میزدم ؟ یا واسه کاپ کیک کیک یزدی یا وانیلی مناسب تره ؟
    میخواستم مثل عکسی که تو ایمل میفرستم بشه ،چه راهکاری داری عزیزم مرسی

    1. سلام. بافت کیکها متفاوته. شیفون معمولاً کله قندی نمیشه.
      دمای فر هم البته موثره.
      برای کاپ کیک من شخصاً وانیلی رو بیشتر می پسندم. ولی ذائقه ایه دیگه. اگه نمیخواید روش خامه بزنید یزدی بپزید ولی با خامه کاپ کیک وانیلی.
      هر دوی یزدی و وانیلی مثل عکسی که فرستادید میشن.

  22. فاطمه says:

    ببخشید مهرشین جان جرا بعد از فر پف کیک خوابید ؟
    واسه اینکه دو بار در فر رو باز کردم؟

    1. اگه وسط کار و قبل از بیست دقیقه ی اول در فر رو باز کردید حتماً دلیلش همینه.

  23. فاطمه says:

    سلام ممنون از توضیحات خوبتون
    کیک وانیلی بدون خامه هم خوب میشه ؟

    1. سلام. منظورتون اینه بین لایه های کیک خامه نزنید؟
      بله کیک کلاً خوشمزه است بدون خامه هم خوبه.

  24. سلام مهرشین جان، من دقیقا مثل دستور انجام دادم ولی با اینکه مزه اش عالی بود، اما بافت کیک کمی سست بود، بنظرتون ایراد از چی بوده؟ پیشاپیش ممنون از پاسختون

    1. سلام. سست یعنی چجوری عزیزم؟
      اتفاقاً کیک شکلاتی شیفون خیلی کیک خوش قلق و خوش بافتیه.
      زیاد هم نزدید مایه کیک رو؟

  25. مهرشین جون یعنی مثلا برش های کیک اصلا انسجام نداشتن و هر تیکه اش تبدیل به چند تیکه شد، نمیدونم شاید زیاد هم زدم مایه رو! البته لیستک هم نداشتم و با قاشق هم زدم

    1. البته تیکه تیکه شدن کیک نباید ربطی به با قاشق هم زدن داشته باشه.
      شاید داغ برش زدید. همیشه کیک رو بذارید کامل سرد بشه بعد برش بزنید که خورد نشه.
      پوزش بابت تأخیر در پاسخ دهی.

  26. ببخشید دلیل ریختن آب جوش در کیک های اسفنجی چیست

    1. معمولاً تو کیکهای شکلاتی از آب جوش استفاده میشه که هم برای راحت تر حل شدن پودر کاکائو هست و هم برای در اومدن عطر کاکائو و به اصطلاح شکفته شدنش.

  27. الهام says:

    سلام میشه بگید ۹۰ م ل اب معادل چه اندازه از پیمانه است؟؟

    1. سلام. ۹۰ میلی لیتر آب تقریباً ۱/۳ پیمانه است.

  28. ارام says:

    سلام,تازه باسایت خوبتون اشنا شدم,وچندتااز دستورات غذاییتون روپختم عالی بود,
    ببخشید واسه پخت این کیک البته کاکاؤوییش (برای تولدهمسرم) به چه میزان اردو کاکایوبریزم وچه سایز قالب گردی لازمه,میخوام کیکموسه لایه کنم برای حدودا ده دوازده نفر؟راستش میخوام خامه کشی کنم و باباترکریم روش طراحی کنم،بنظرتون برای اولین بارسخته؟برای خامه کشی سطح این کیک صاف میشه؟برای تزیینش شکلات اب شده بهتره یا باترکریم؟
    راستی همه این کاراچقدطول میکشه؟یه صبح تاظهرساعت۳که همسرم نیست کافیه؟
    ممنون میشم جواب سوالاموبدین

    1. سلام. خوش اومدید.
      این کیک کاکائوییه دیگه عزیزم. اگه از قالب ۲۳ استفاده کنید میتونید کیک رو سه لایه کنید. به شرطی که کیک خوب پف کنه و مشکلی نداشته باشه.
      خامه کشی بستگی به میزان مهارتتون و کیفیت خامه داره. این کیک برای خامه کشی مناسبه ولی خامه کشی خوب و صاف تمرین میخواد.
      هم شکلات آب شده و هم باترکریم برای طراحی مناسبند. البته برای شکلات باید فضای بینشون رو با چیزی مثل پایپینگ ژل پر کنید. واقعاً هر دوش مثل همه و بیشتر استفاده از استعداد هنری و نقاشیه. کار سختی نیست.
      برای زمانش، کیک رو بهتره شب قبل درست کنید و خامه کشی کنید و بذارید کمی بمونه تا با خامه خوب خودشو بگیره. بعد تزیینش کنید.

  29. ارام says:

    ببخشید مهرشین خانم مهمونام بیشتره,واسه پانزده نفر؟:-)

    1. برای اطمینان دو برابر کنید دستور رو.

  30. شهره says:

    سلام عزیزم ببخشید یک سوال داشتم خدمتتان من برای تولد پسرم اگر بخوادم این کیک را دو طبقه درست کنم امکانش هست یا اینکه بعد از اینکه فوندانت طبقه اول راکشیدم و کیک دوم را خواستم روش سوار کنم کیک فشلر مییاره ممنون از راهنماییتان

    1. سلام. اگه کیک فقط خامه کشی و بعد فوندانت بشه و دو طبقه روی هم سوار بشن بله فشار میاره. البته خیلی نیست ولی یه کم طبقه پایین ممکنه افت کنه. مگر اینکه گاناش کشی کنید کیکها رو که خودش یه بحث مفصله.

  31. مهسا says:

    سلام
    و خسته نباشید و ممنون بابت پست ها و رسمی های خیلی خوبتون!
    مهرشین جون من این کیک رو پختم و خیلی خوب شد !
    بار بعدش ک میخواستم ساده اش رو درست کنم از لینک نی نی سایت ک تو کامنت ها گذاشتین استفاده کردم ، خوب شد اما مثه این کیک نشد !
    همین رسپی رو بخوام ساده درست کنم با حذف کاکائو میشه ؟!باز هم ممنونم

    1. سلام عزیزم. نوش جان.
      ببینید کیک شیفون ساده دستورش متفاوته که من هنوز تو سایت نذاشتم. یه سرچ کنید کیک شیفون وانیلی، دستور مامی سایت خوبه.

  32. سلام
    خوب هستین ایشالا؟
    سوال من رو ندیدید یا ثبت نشده ؟
    همین کیک رو میخوام ساده درست کنم
    فقط اگه کاکائو رو حذف کنم میشه ؟
    ممنونم

    1. سلام عزیزم. بالاتر پاسختون رو دادم. پوزش بابت تاخیر.

  33. سلام ممنون از دستور خوب و آموزش مرحله به مرحله
    من تمام مراحلو خوب جلو رفتم فقط موقع همزدن سفیده مشکل پیش اومد من زرده و سفیده رو وقتی تخم مرغ خنک بود جدا کردم چون اینجوری راحت تر جدا میشه بعد یه نیم ساعت روشو پوشوندم چون خونده بودم سفیده وقتی گرم باشه راحت تر حجم میگیره اول سفیده رو زدم یه مقدار که کف کرد چون کرم تارتار نداشتم یه کوچولو آبلیمو زدم بعد وقتی حجم گرفت و حالتی شد که پره های همزنو میوردی بیرون قله ای ایجاد میشد که خم میشه و ثابت نمیمونه قاشق قاشق شکر اضافه کردم ولی بعد وقتی زدم تا به مرحله استیف پیک برسه یه دفه سفیده سفیده شل شد و دیگه هرچی زدم فرم نگرفت نمیدونم مشکل از کجاست
    مجبور شدم ۴تا سفیده دیگه استفاده کنم ولی ایندفه نه آبلیمو بهش زدم نه شکر همه شکر شکر رسپی رو زدم تو .زده .ایندفه سفیده خوب حجم گرفت .میشه راهنماییم کنید اشکالم چی بوده؟من وقتی شکر رو ریختم تو سفیده زیاد هم نزندم پس از همزدن زیادم نمیتونه باشه
    ظرف سفیده و پره های همزنم خشک و تمیز بود

    1. سلام. از دست دادن حجم سفیده میتونه علتش اضافه کردن زود هنگام یا دیرهنگام شکر باشه. یا اینکه خیلی مراحل کار طول کشیده باشه و سفیده ی فرم گرفته تون دیگه حجمشو از دست بده.
      به این نکات هم توجه کنید: ظرفتون بهتره پلاستیکی نباشه. تخم مرغ ها هم هرچقدر تازه تر باشن حجم بهتری میگیره. هر چقدر کهنه باشن دیرتر حجم میگیرن و زود هم ممکنه حجمشونو از دست بدن.
      شکر رو هم لازم نیست تو مرحله ی سافت پیک اضافه کنید، همون کفی و فومی که شد آروم آروم اضافه کنید.

  34. […] ۲۳ فوریه ۲۰۱۵ … دستور کیک شیفون موکا از آموزش های خوب خانم فرنوش عسگرزاده هست. … میشه تا به استیف پیک برسه و بعد در آخرین مرحله با مایه کیک مخلوط یا فولد میشه. … طرز تهیه: پودر کاکائو رو در آب جوش حل کنید و کنار بگذارید تا خنک بشه. ادامه مطلب […]

  35. مهرشین عزیز من این کیک رو ک درست کردم عالی شد ولی واسه ساده دستور هایی ک معرفی کردین اصلا شبیه این کیک نشد
    منتظر میمونم تا دستور شیفون ساده شما بیاد رو سایت
    ممنون از دستور های عالیتون ?

    1. خوشحالم راضی بودید. به زودی شیفون وانیلی هم به سایت اضافه میشه.

  36. ببخشید میشه روی کیک شیفون کاکائویی سس شکلات ریخت.و یا اینکه اگه گاناش بریزیم بیرون میتونیم بذاریم خراب نمیشه با توحه به اینکه خامه توش داره؟
    ببخشید یه سوال دیگه روی کیک شیفون معمولی برا اینکه از خشکی در بیاد میشه در اخر که از فر بیرون اوردیم آبمیوه های مختلف بریزم که تر بشه؟

    1. بله میشه سس شکلات ریخت. گاناش رو نباید مدت طولانی در هوای گرم نگه داشت.
      شیفون معمولاً خودش رطوبت لازم رو داره و نیازی به مرطوب کردن نداره. ولی اگه حس میکنید خشکه میتونید آبمیوه بزنید.

  37. سلام آموزشتون عالیه یه سوال دارم ، من درست کردم ولی وقتی کیک میمونه تا روزه بعد روش چسبناک میشه کلا هر کیک که باشه میزارم یه دو ساعت بیرون بمونه

    1. سلام. اگه خوب پخته بشه نباید روش چسبناک باشه. یکی از دلایل چسبنده بودن سطح کیک کم بودن زمان پخته. کمی بیشتر بهش زمان بدید. بعد از پخته شدن هم بذارید خوب خنک بشه بعد بپوشونید.
      دلیل دیگه ش میتونه زیادی شکر باشه.
      توجه کنید که محیط با رطوبت بالا هم میتونه علتش باشه.

  38. پریسا says:

    سلام بانو میشه مارک همزنتون ومدلش رو بهم بگین شدیدا نیاز دارم به یه همزن خوب باتشکر از پاسخگویی تون*****

    1. سلام. همزن کاسه دار مارک فلر. راستش مدلش رو نمیدونم. نمایندگی های دلونگی این مدل رو دارن.

  39. فاطمه سادات says:

    مهرشین جان سلام.
    یه سوال داشتم. من میخوام برای تولد دخترم این کیک را درست کنم، منتها اطرافیان طعم فوندانت را دوست ندارن.خواستم بپرسم شما تجربه استفاده از سس براق فرانسوی را دارید؟اگه کیک من دو طبقه باشه و روش از این سس ها بریزم و روی سس چند تا گل فوندانتی بگذارم. مشکلی برای کیک پیش نمیاد؟
    اصلا فوندانت روی سس براق بند میشه؟
    ممنونم از وقتی که گذاشتید?

    1. سلام. تولد دخترتون مبارک.
      سس براق بعد از مدتی میبنده و میتونید روش تزیینات فوندانت بذارید. مشکلی پیش نمیاد.

  40. سلام آموزشتون عالیه یه سوال دارم ، من درست کردم ولی وقتی کیک میمونه تا روزه بعد روش چسبناک میشه

    1. سلام. عدم پخت کافی باعث چسبنده بودن رویه کیکه. زمان بیشتری بهش بدید.

  41. سلام آموزشتون عالیه یه سوال دارم ، من درست کردم ولی وقتی کیک میمونه تا روزه بعد روش چسبناک میشه کلا هر کیک که باشه میزارم یه دو ساعت بیرون بمونه

    1. سلام. چسبنده بودن روی کیک از عدم پخت کافیه. یه کمی بیشتر بهش زمان بدید تا رویه کیک هم ببنده. و بعد از پخت هم کاملاً بذارید خنک بشه بعد تو ظرف در بسته بذارید که بخار باعث چسبنده شدن رویه کیک نشه.

  42. سلام من ب کمک فوری نیاز دارم من کیک و با دستور شما درست کردم وسطش رفته تو چیکار کنم??

    1. سلام. خیلی دلایل میتونه داشته باشه. اندازه گیری مواد اولیه تون شاید دقیق نبوده، بیکینگ پودرتون شاید تاریخش تموم شده، دمای فر نامناسب بوده، مواد رو زیاد هم زدید و …

  43. سلام آموزشتون عالیه

    1. سلام. ممنون از لطف شما.

  44. سلام. عدم پخت کافی باعث چسبنده بودن رویه کیکه.

  45. مریم بانو says:

    سلام برای خامه کشی کیک مربع بهتره یا دایره؟؟؟

    1. سلام. کیک گرد خامه کشیش راحت تره از این نظر که کیک رو میچرخونی و پالت رو روی کیک و خامه نگه میداری و صاف میشه.
      خیلی تفاوتی نداره.

  46. فهیمه says:

    سلام مهرشین جان.تشکر زیاد بابت آموزش عالیتون.من هرچی رو می خوام درست کنم فقط از سایت شما میبینم،کیک شیفون رو درست کردم،تا تو فر بود پف خیلی زیادی داشت ولی از فر که خارج کردم پفش خوابید ودقیقا نصف اندازه قبل شد.ایراد کارم کجا بوده؟؟؟

    1. سلام. خیلی لطف دارید.
      احتمالاً زود در آوردید از فر. یا در اندازه گیری مواد یه چیزی رو رعایت نکردید.

  47. سلام استاد عزیز ومهربان،سپاس از دستور عالی و بی نقص شما مثل تمامی دستورهاتون🙏استاد عزیز در تهیه ی این کیک شما زیر فوندانت از خامه استفاده کردین،مگه نمیگن خامه رطوبتش فوندانت رو خراب میکنه؟ولی کیک شما عالی شده که 👌چون من طعم خامه رو خیلی بیشتر از باترکریم و گاناش دوست دارم و میخوام این کیک رو برای مراسمی درست کنم میخواستم بپرسم امکانش هست که از شب قبل کیک رو با فوندانت کاور کنم و زیرش هم خامه باشه؟یا حتما باید روز مراسم کیک رو کاور کرد با فوندانت؟و اگر زیر فوندانت باتر کریم یا گاناش باشه چطور،میشه از شب قبل کاور شه یا تا فرداش فوندانت روش خشک میشه؟لطف میکنید راهنمایی بفرمایید،ممنون

    1. سلام.
      مشکلی برای فوندانت روی خامه پیش نمیاد عزیزم. از شب قبل هم میتونید کیک رو کاور کنید.
      فوندانت یه کمی سفت میشه به هر حال ولی خشک نمیشه.

  48. راستی استاد عزیز کیکی که در نظر دارم درست کنم دو طبقه هست،به نظرتون خامه زیر فوندانت مناسب کیکهای دو یا چند طبقه هست؟

    1. فقط ممکنه طبقه بالایی فشار بیاره و کیک پایینی بخوابه و شکم در بیاره. بهتره که کیک بالایی روی یه صفحه نازک باشه و تو کیک پایینی سیخ چوبی یا نی آیس پک بذارید تا وزن کیک بالا رو نگه داره.

  49. بینهایت سپاسگزارم از توضیحات کاملتون

    1. خواهش میکنم. موفق باشید.

  50. سلام و خسته نباشید استاد عزیز راستی برای درست کردن کیک شیفون موکا در فر برقی هم دما باید ١٧۵باشه یا خیر ممنون

    1. سلام. ممنون سلامت باشید.
      دما رو بیست درجه کمتر از چیزی که توی دستورات گفته تنظیم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.