شیشلیک در فر (۲)

شیشلیک در فر

شیشلیک در فر

یکی از کباب‌های مورد علاقه‌ی اکثر ما ایرانیا شیشلیکه. البته شیشلیک در خارج از ایران به کبابی میگن که از تیکه های گوشت لقم بدون استخوان تشکیل شده باشه. در ایران صحبت از شیشلیک که میشه فوراً شیشلیک شاندیزی به ذهن میرسه و شیشلیک اینجا هم معنی شده با کباب راسته دنده گوسفند. در واقع در ایران شیشلیک تغییر کاربری داده! 🙂

منم امروز تو این آموزش منظورم همون شیشلیک شاندیزیه یعنی از گوشت با استخوان (‌دنده یا راسته )‌ استفاده کردم و برشها به شکل شیشلیک شاندیزیه. منتها برای پخت از منقل استفاده نکردم و عمده ی کار تو فر انجام شده. این کباب فوووق العاده نرم و لطیف و خوشمزه میشه.

برای طعم دار کردن گوشت از انواع مواد مثل پیاز،‌ سیر، سبزیجات،‌ سویا سس و … میشه استفاده کرد. پس خودتون رو محدود به مواد ذکر شده در دستور نکنید، اگه چیزی ندارید سخت نگیرید و با مواد در دسترس گوشتتون رو مزه دار کنید. طعم دار کردن گوشت مرحله ی خیلی مهم و اساسیه که توی طعم و بافت نهایی کباب خیلی تأثیر داره.

موقعی که میخواید کبابها رو تو فر بذارید،‌ میتونید کنارشون از سبزیجات دلخواه استفاده کنید. ولی به نظر من سبزیجاتی که آب میندازند مثل گوجه درشت یا قارچ و … باعث میشه کباب حالت پختگی بگیره و طعم کبابی نداشته باشه. از سبزیجات کم آب استفاده کنید بهتره.

مواد لازم برای سه نفر:

راسته شاندیزی (‌ یا دنده )‌ ۱ کیلو

سیر ۴-۵ حبه

روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری

سویا سس ۲ قاشق غذاخوری

رزماری مقداری

نمک و فلفل به میزان لازم

سیب زمینی ۲ عدد

گوجه گیلاسی ۱۰-۱۲ عدد

آویشن و پودر سیر مقداری

طرز تهیه:

من خودم گوشت رو برش نزدم و به صورت بسته بندی آماده خریدم. ولی هم میشه خودتون دنده یا راسته رو برش شاندیزی بزنید،‌ هم میتونید بسپرید به قصابی براتون این کارو بکنه.

برای مزه دار کردن گوشت، سیر رو رنده یا خرد کنید و با سویا سس و رزماری خرد شده و فلفل سیاه و یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید.

مواد مرینیت

برای مواد مرینیت،‌ اگه سویا سس در دسترستون نیست میتونید از سرکه یا آب لیمو ترش تازه هم استفاده کنید. پوست لیمو ترش رو هم رنده کنید و در مواد بریزید.

اگه از سویا سس استفاده کنید در نهایت رنگ گوشتتون تیره تر میشه. سویا سس یه طعم دهنده ی عالی برای انواع کبابه. تأثیر خیلی خوبی هم روی بافت گوشت میذاره.

اگه رزماری هم ندارید حذفش کنید. هر چند رزماری عطر فوق العاده ای به گوشت میده.

گوشتتون رو در این مواد بریزید و چند بار زیر و رو کنید. روش رو بپوشونید و گوشت رو به مدت چند ساعت در یخچال بذارید. من از شب درست کردم و تا ظهر موقع ناهار گذاشتم استراحت کنه.

مزه دار کردن گوشت

تو این مدت استراحت،‌ حتما چندین بار گوشت رو زیر و رو کنید تا مواد به همه ی گوشتها برسه و یکسان طعم دار بشن. روش راحت ترش اینه که همه ی مواد رو توی دو لایه کیسه پلاستیکی بریزید و هر دو سه ساعت کیسه رو زیر و رو کنید.

دو ساعت قبل از سرو ناهار، گوشت ها رو از مایه مرینیت خارج کنید و تا جایی که میتونید سیر و رزماری ها رو ازشون جدا کنید. چون اینا توی پخت میسوزن و ظاهر قشنگی هم ندارند.

یک قاشق روغن زیتون رو در تابه بریزید و بذارید روی حرارت تا داغ بشه. حرارت متوسط رو به بالا باشه.

گوشت ها رو در روغن داغ بذارید و اجازه بدید یک سمتشون خوب سرخ بشه.

سرخ کردن گوشت

بعد برگردونید تا طرف دیگه شون هم تغییر رنگ بده و سرخ بشه. اگه دما پایین باشه گوشت آب میندازه و ما اینو نمیخوایم. پس شعله متوسط رو به بالا باشه.

سرخ کردن گوشت (۲)

هر طرف رو حدود ۳ دقیقه سرخ کنید.

حالا یه ظرف مناسب فر بردارید و کفش رو چرب کنید.

گوشت های سرخ شده رو توش بچینید. از اونجا که سویا سس خودش شوره، نیازی به نمک زیاد نداریم. من با نمکدون یه کمی نمک روی گوشتها می پاشم.

چیدن گوشت در ظرف

سیب زمینی ها رو پوست بگیرید و به قطعات درشت خرد کنید.

روی سیب زمینی های خرد شده آویشن، پودر سیر،‌ نمک، فلفل و کمی روغن زیتون بریزید و هم بزنید. من به جای آویشن از سبزیجات خشک مخلوط ایتالیایی استفاده کردم که درشت تر از پودر آویشنه.

مزه دار کردن سیب زمینی

گوجه گیلاسی نصف شده (‌ یا کامل )‌  و سیب زمینی ها رو بین گوشتها بچینید.

چیدن سبزیجات

ظرف رو در فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار بدید تا به مدت حدود ۱ الی ۱/۵ ساعت گوشتها بپزند. میزان پخت گوشتها به ذائقه خودتون بستگی داره. اگه خامتر دوست دارید میتونید زودتر هم بردارید.

گوشت پخته

من حدود ۱ ساعت تو فر گذاشتم و عالی بود. نرم نرم و کاملاً پخته.

شیشلیک در فر (۲)

این کباب خوشمزه رو با برنج یا نون یا خالی میل کنید.

شیشلیک در فر (۴)

نوش جان.

شیشلیک در فر (۳)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.