شیرینی ناپلئونی (۴)

شیرینی ناپلئونی با خمیر هزارلا

شیرینی ناپلئونی (۳)

اون کدوم شیرینیه که خوردنش سخته و کل هیکلتون رو میکنه خورده شیرینی؟ بله، ناپلئونی! ولی مگه میشه ازش گذشت؟ امروز میخوایم با هم ورژن آسون شیرینی ناپلئونی رو درست کنیم. یعنی به جای اینکه خودمون خمیر هزارلا درست کنیم،‌ خیلی راحت خمیر هزارلای آماده بخریم و سریع یه ناپلئونی خوشمزه خونگی درست کنیم.

همونطور که میدونید درست کردن خمیر هزارلا خیلی وقت گیر و پر زحمته. منم این روزا وقتم کمه و ترجیح میدم از راه های میانبر آشپزی استفاده کنم. یکی از این میانبرها خرید خمیر هزارلای آماده است. البته احتمالاً الان تو دلتون میگید میانبر بهتر خرید شیرینی از قنادیه. درسته!‌ اونم یه راهشه 😉 ولی خوب حس اینکه خودت داری شیرینی درست میکنی یه چیز دیگه است. به هر حال با داشتن خمیر هزارلای آماده،‌ ناپلئونی رو به راحتی میتونید درست کنید.

مواد لازم:

خمیر هزارلا ۲ بسته
خامه منجمد قنادی ۴۰۰ گرم
پودر قند ۲ قاشق غذاخوری
پودر پسته ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

خمیر هزارلا رو میتونید به صورت بسته بندی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ یا فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. مارکهای مختلفی در بازار موجوده، من از مارک پمینا و ویوالکا راضی بودم. دو تا مارک دیگه هم گرفتم که الان اسمشون یادم نیست ولی خوب پف نکردن. پس میزان پف خمیرها بعد از پخت متفاوته.

خمیر ها رو باز کنید و روی سطح کارتون بذارید. برای اینکه خمیر در حین پخت بتونه پف کنه و لایه لایه بشه،‌ حتماً با چاقو باید چهار حاشیه خمیر رو برش بزنید.
هر دو خمیر رو به همین صورت از کناره ها برش بزنید و در سینی فر که کاغذ روغنی کشیدید یا سیلپد گذاشتید، بذارید.

برش زدن گوشه های خمیر

اضافات خمیر رو هم میتونید تو سینی فر بذارید تا بپزن که بعداً خورد میکنیم و لازم میشه. ولی توجه کنید که اضافات خمیر خیلی سریعتر می پزن و باید زودتر از فر در بیارید تا نسوزن.

سینی رو در طبقه وسط فر از قبل گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بذارید تا به مدت حدود ۱۰ دقیقه خمیر بپزه. در حین پخت خمیر کم کم پف میکنه و لایه لایه میشه. بعد از ده دقیقه دما رو ۱۸۰ کنید و بذارید ۲۰ دقیقه دیگه با این دما خمیر بپزه. خمیر وقتی آماده ست که روش طلایی و ترد شده باشه و کاملاً لایه لایه باشه.

خمیر پخته

وقتی خمیر خوب پخت، از فر در بیارید و بذارید کمی خنک بشه. لایه رویی خمیر رو که شکننده تره، با چنگال فشار بدید تا خرد بشه.

خرد کردن خمیر

وقتی کامل خرد شد، خرده ها رو در ظرفی بریزید که برای رویه شیرینی لازم داریم. اضافات خمیر رو هم که پخته بودید، اونها رو هم خرد کنید و در ظرف خرده نون ها بریزید.

خمیر خرد شده

هر دو بسته خمیر رو به همین صورت بپزید. اگه از یک بسته خمیر فقط استفاده میکنید، میتونید بعد از پخت خمیر رو با چاقو از ارتفاع به دو قسمت مساوی تقسیم کنید و لاش خامه بزنید. یا اینکه خمیر رو نصف کنید، روی یک نیمه خامه بزنید و نیمه دیگه رو روش بذارید.

وقتی خمیر خوب خنک شد، خامه قنادی رو که از کمی قبل از فریزر در آوردید و یخش باز شده ولی هنوز خنکه در کاسه همزن بریزید. خامه قنادی باید قبل از شروع به کار حالت بستنی نرم داشته باشه. اگه سفت و یخی باشه علاوه بر اینکه به پره ها و موتور همزنتون فشار میاد، فرم کاذب هم میگیره و سریع ممکنه فرمشو از دست بده. ولی توجه کنید که باید سرد باشه و نباید سرماشو از دست داده باشه.

ابتدا با دور کند همزن شروع به هم زدن خامه کنید و کم کم سرعت همزن را تا آخرین درجه زیاد کنید.

فرم دادن خامه

اونقدری هم بزنید که خامه کامل فرم بگیره. از نشانه های فرم گرفتن کامل خامه، مات شدن رنگشه. یعنی خامه دیگه براق نیست. همینطور رد پره ی همزن روش می مونه و با بلند کردن پره همزن، خامه هم باهاش بالا میاد و لای پره ها سفت حالت خودشو نگه میداره.

خامه فرم گرفته (۲)

در حین هم زدن یکی دو بار با لیسک دیواره ها رو تمیز کنید و وسط بیارید تا خامه چسبیده به دیواره ها هم هم بخوره و فرم بگیره و خامه فرم نگرفته ای تو ظرف باقی نمونه.

وقتی خامه خوب فرم گرفت، لایه اول خمیر هزارلا رو روی سطح کار بذارید و نیمی از خامه فرم گرفته رو روش بریزید و با لیسک به صورت یکنواخت پخش کنید.

خامه روی خمیر

پهن کردن خامه

لایه دوم خمیر رو بذارید، کمی فشار بدید تا خمیر به خامه زیرش بچسبه. بعد باقیمونده خامه رو روش بکشید و صاف کنید.

لایه دوم خمیر

لایه دوم خامه

حالا خرده های خمیر رو روی خامه بریزید و کمی با لیسک فشار بدید تا خرده ها به خامه بچسبن.

ریختن خرده خمیر

البته شما میتونید تعداد لایه های بیشتری از خامه و خمیر روی هم بذارید ولی به نظر من همین دو لایه کافیه و خوردنش راحت تره.

برای اینکه برش زدن ناپلئونی راحت تر باشه، بهتره که تو این مرحله شیرینی رو در یخچال بذارید تا حداقل دو ساعت استراحت کنه و خمیر و خامه خوب به هم بچسبند.

بعد از یخچال در بیارید و با چاقوی تیز برش های مربعی بزنید.

برش زدن شیرینی

روی شیرینی هم پودر قند الک کنید.

پاشیدن پودر قند

و با پودر یا خلال پسته تزیین کنید.

پودر پسته

شیرینی خوشمزه شما آماده ست.

یه شیرینی آسون با خمیر آماده که نسبتاً سریعم حاضر میشه ولی به نظر میاد خیلی زحمت کشیده شده براش 😉

شیرینی ناپلئونی (۴)

و وای از لحظه ای که یه برش از این شیرینی رو گاز میزنید. ترکیب معرکه ی خامه و خمیر ترد کره ای هزارلا. واقعا غوغا میکنه.

شیرینی ناپلئونی (۲)

امیدوارم درست کنید و لذت ببرید.

شیرینی ناپلئونی

نوش جان.

مطالب مرتبط

2 Comments

  1. سعیده says:

    بسیار عااالی شد. مثل همه یه دستوراتتون، کامل و خوشمزه. و اینبار خیلی راحت. 👏

    1. نوش جان. خیلی خوشحالم دوست داشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.